Ken jij de Barterdeals al?

Wellicht heb je de term al eens voorbij horen komen, maar je hoort steeds meer over de zogenoemde ‘barterdeal’. Dit doet vermoedelijk je wenkbrauwen fronsen wanneer je er voor het eerst van hoort, maar als wij zeggen dat dit hetzelfde is als ‘ruilhandel’ dan gaat er misschien een lampje branden. Wat deze ruilhandel vandaag de dag inhoudt en hoe je dit verwerkt in de administratie, leggen wij uit.

 

Wat is een barterdeal?

Zoals we al zeiden is een barterdeal te vergelijken met ruilhandel. Het gaat dus vaak om een deal die jij als bedrijf maakt met een ander bedrijf. Het kan hier gaan om een uitruil van fysieke spullen, maar ook van diensten. Het is maar net waar jij -en het andere bedrijf- in gespecialiseerd zijn. 

Centraal staat natuurlijk dat beide partijen kunnen leven met de gesloten deal. Een websitebouwer die voor gratis massages een website bouwt voor een massagesalon, dat is een voorbeeld van een barterdeal. Waar het gaat om producten kun je denken aan het uitruilen van een jas tegen een paar schoenen. Eigenlijk is bij elk bedrijf wel een barterdeal te verzinnen. 

 

 

Hoe sluit ik een barterdeal?

Hierbij begint het voordeel door het zelf voor te stellen aan de tegenpartij. Het voorstel om een deal te sluiten ‘met gesloten beurzen’ klinkt veel ondernemers als muziek in de oren. 

Vervolgens is het zaak om in goed overleg tot een reële uitruil te komen. Probeer niet het onderste uit de kan te halen maar ga af op de expertise van je tegenpartij. Geen goed gevoel? Doe het dan niet en ga weer terug naar het vertrouwde geld. 

 

En hoe zit het met de boekhouding bij een barterdeal?

Klinkt goed toch…een deal met ‘gesloten beurzen’? Dan hoef ik ook geen factuur te sturen. Helaas… dan heb je het toch mis. Beide partijen maken een normale verkoopfactuur. Hierin wordt de afgesproken waarde van het product of dienst opgenomen. Wanneer dit hetzelfde is bedrag is exclusief BTW, dan wordt het gewoon tegen elkaar weggestreept. 

Dit geldt ook voor de omzetbelasting, al hangt dat wel af van het btw-tarief wat van toepassing is. Mocht je zelf inkoopkosten hebben gemaakt voor de deal, dan is het ook een optie om de facturen daarvan in de administratie mee te nemen en dan blíjft de omzetbelasting aftrekbaar.  

 

Waar moet je nog meer op letten?

De deal moet wel zakelijk zijn voor beide partijen om alles tegen elkaar ‘weg te strepen’. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld dat je als schoonheidsspecialiste een behandeling geeft in ruil voor een interieuradvies voor je (niet zakelijke) woning, je de factuur van de interieurstylist niet mag opvoeren als kosten.

Ook kijkt de belastingdienst naar de waarde in het economisch verkeer van diensten en producten. Is het bedrag op de factuur eigenlijk echt niet realistisch? Dan kan de belastingdienst daar iets van vinden…

Kortom, ook de Belastingdienst is op de hoogte van deze  barterdeal-rends en houdt er rekening mee. Geen enkele reden om niet eens na te denken over deze creatieve manier van kopen en verkopen. 

 

Wil jij graag meer weten over hoe ik je kan helpen met je administratie? Klik dan hier als je met mij een afspraak in wil plannen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.